The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
TEPAV Direktörü Sak Başkanlığı’ndaki heyet, yeni anayasa çalışmalarını yürüten TBMM Anayasa Uzlaşma Komisyonu bünyesinde oluşturulan alt komisyon toplantısına katılarak görüş ve çalışmalarını anlattı.
ANKARA- TEPAV Direktörü Güven Sak Başkanlığı’ndaki TEPAV Heyeti, yeni anayasa çalışmalarını yürüten TBMM Anayasa Uzlaşma Komisyonu bünyesinde oluşturulan alt komisyon toplantısına katılarak görüş ve çalışmaları içeren bir sunum yaptı.
Güven Sak, 12 Aralık 2011 Pazartesi günü TBMM’de gerçekleştirilen toplantıda yaptığı sunumda, TEPAV’ın bir düşünce kuruluşu olarak birçok sorun hakkında bir görüş açıklamaktan çok farklı görüşlerin dile getirilmesine zemin hazırladığına dikkat çekti. Anayasa’nın böyle bir konu olduğunu açıklayan Sak, “ Anayasa çalışmalarımızı TOBB’un desteğiyle sürdürüyoruz. Çağdaş bir demokrasinin gerektirdiği anayasal çerçeveyi karşılaştırmalı örneklerle inceliyoruz. Görüşleri alternatifleriyle tartışmak ve uzlaşma koşullarını oluşturmak için kolaylaştırıcı rol üstleniyoruz” dedi.
Sak, TEPAV olarak anayasa yapım sürece önem verdiklerinin altını çizerek, şöyle konuştu:
“Süreç doğru adreste başladı. Ancak katılımlı anayasa yapımı için 31 Aralık 2011 bir son olamaz. Herkesin fikri süreç içerisinde tartışmalarla değişebilir. ‘Katılımlı süreç nasıl tasarlanmalı?’ sorusu üzerinde daha fazla durmak gerekir. Bu soruya verilecek yanıtlar anayasanın içerik kalitesini belirleyecektir.
TBMM’nin katılımlı süreçlerle organik ilişkisi mevcut tasarımda yeterince ele alınmamıştır. Örneğin, sivil toplum katılımını finanse edecek proje destekleme fonu oluşturulabilirdi. Ya da İzlanda örneğinde olduğu gibi TBMM’nin tamamen sahipleneceği bir katılımlı süreç tasarlanabilirdi.”
Sak, bir anayasa taslağı çıktıktan sonra da katılımlı sürecin devam etmesinin önemini vurguladı.
TEPAV anayasa çalışmaları hakkında da bilgi veren Sak, TOBB’un isteği üzerine TBMM sürecini desteklemek için geniş katılımlı vatandaş toplantıları planlandığını açıkladı. Değişik illerde en az 1.000 kişinin katılacağı ve vatandaşların anayasal beklentilerini doğrudan ifade edebileceği forumlar düzenleneceğini ifade eden Sak, katılımcılığı benimseyen diğer anayasa platformlarıyla yakın işbirliğini hedeflediklerini bildirdi.
Sak ayrıca, birçok anayasal konuda uluslararası uzmanlardan karşılaştırmalı bilgi alındığını bu çerçevede, İzlanda, Nepal, Güney Afrika, Doğu Avrupa, Orta Doğu, Avrupa, Kanada ve ABD örneklerinin incelendiğini söyledi.