TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV’ın İçişleri Bakanlığı’na teknik destek sağlayacağı “Katılımcı Stratejik Yönetişim Projesi”nin açılış toplantısı yapıldı.
ANKARA - TEPAV, İçişleri Bakanlığı ile birlikte 26 belediyeyle çalışarak, vatandaş karnesi ve bütçe izleme gibi faaliyetlerle kamu hizmetlerinde şeffaflığın ve vatandaş katılımının artırılmasına katkı sağlayacak. Bu çerçevede uygulanmaya başlanan “Yerel Düzeyde Katılımcı Stratejik Yönetişimin Geliştirilmesi Projesi (Katılımcı Stratejik Yönetişim Projesi)”nin açılış toplantısı, 28 Şubat 2012 Salı günü TEPAV’da gerçekleştirildi.
Avrupa Birliği (AB) tarafından da desteklenen projede, VNG International (Hollanda) liderliğindeki TEPAV, WYG International, WYG Türkiye ve Habitat için Gençlik Derneği konsorsiyumu, projenin yürütülmesinde İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’ne teknik destek sağlayacak. Uygulama dönemi Ağustos 2011- Şubat 2013 olan projenin açılış toplantısı ve proje kapsamında uygulanacak araçların tanıtımını içeren çalıştay, proje ortağı bazı yerel yönetim temsilcilerinin de katılımıyla TEPAV’da yapıldı.
“Katılım ayağı hep eksikti, tamamlanacak”
Projenin açılış toplantısında konuşan İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdür Vekili Mustafa Yıldız, Türkiye kamu düzeninde son yıllarda önemli gelişmeler yaşandığını ve mahalli idarelerle ilgili mevzuatın tamamen yenilendiğini belirtti. Bu çerçevede mevzuatın uygulamaya aktarımı amacıyla çeşitli projeler yürüttüklerini söyleyen Yıldız, şimdiye kadar yapılan bu çalışmaların “katılım” ayağının ise hep eksik kaldığını ifade etti. Yıldız, “Katılımcı Stratejik Yönetişim Projesi”nin bu açıdan büyük önemi üzerinde durdu.
Projede 6 pilot ili belirlerken kapasitenin yanında istekli illerin de üzerinde durulduğuna işaret eden Yıldız, proje kapsamında yapılan faaliyetlerde de katılımcılığın öne çıkarılacağını ve bu faaliyetlerin tamamen yereldeki ihtiyaçlar doğrultusunda yönlendirileceğini vurguladı. Yıldız, projenin 3.5 milyon euro bütçe ile yürütüleceğini de kaydetti.
Projenin 3 bileşeni var
Konsorsiyum lideri VNG International Direktörü Peter Knip ise, Türkiye ile işbirliğinin 1999 Marmara depremi sonrasına dayandığını ve o dönemde belediyelerle yeniden inşa sürecinde atık yönetimi, itfaiye, şikayet takibi, sosyal hizmet gibi alanlarda çalıştıklarını söyledi. Knip, Gaziantep, İstanbul ve Kocaeli belediyelerinin işbirliği yaptıkları yerel yönetimlerin başında geldiğini belirtti.
“Katılımcı Stratejik Yönetişim Projesi”nde de 3 temel hedef doğrultusunda çalışacaklarını bildiren Knip, bu hedefleri “yerel yönetimlerin stratejik planlama kapasitesinin geliştirilmesi, yerel katılım mekanizmalarının (kent konseylerinin) verimlilik ve etkililiğinin arttırılması, yerel düzeyde katılımcı karar alma kültürünün geliştirilmesi” olarak sıraladı. Knip, konuşmasında öğrenme için pratiğin ve birlikte/ortak çalışmanın önemini de vurguladı.
Hangi belediyelerle çalışılacak?
Açılış konuşmalarının ardından proje hakkında temel bilgileri katılımcılarla paylaşan Proje Teknik Destek Ekibi Lideri Sadun Emrealp’in, projede birlikte çalışılacağını belirttiği 11 büyükşehir belediyesi ile 15 belediye şöyle:
“Adana, Antalya, Bursa, Erzurum, Gaziantep, İstanbul (Büyükşehir/Bahçelievler), Kocaeli, Konya, Mersin, Sakarya, Samsun büyükşehir belediyeleri ile Bağlar (Diyarbakır), Balıkesir, Çorum, Denizli, Elazığ, Isparta, İskenderun (Hatay), Kahramanmaraş, Kütahya, Malatya, Manisa, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Trabzon belediyeleri.”
Diyalog için farklı araçlar kullanılacak
Emrealp’in verdiği bilgiye göre; proje kapsamında kamu hizmetlerine yönelik bir tür hane halkı anketi olan “vatandaş karnesi” ve hizmetlerin kent sınırları içerisindeki mahalleler arasında mekansal olarak adil dağılımının sağlanmasını amaçlayan “sosyo-ekonomik haritalama” gibi “katılımcı analitik araçlar” geliştirilerek uygulanacak. Bir diğer araç olan “bütçe izlenmesi” ile yerel yönetim bütçesinin (başta Kent Konseyi olmak üzere) katılım platformlarındaki paydaşlar tarafından anlaşılıp yorumlanabilmesi kolaylaştırılacak. Bu araçların tanıtımı ve yereldeki ihtiyaçlar konusunda ilin öncelik, beklenti ve ihtiyaçlarına göre il toplantılarıyla eğitimler düzenlenecek; diğer illerin de yararlanması için eğitim setleri ile el kitapları basılacak. Yerel yönetimlerin öncülüğünde illere yönelik farkındalık yaratma kampanyaları da başlatılacak.
Hizmeti sunan ile alanın bakışı farklı…
Açılışın ardından geçilen çalıştay bölümünde ilk olarak TEPAV Yönetişim Politikaları Analisti Emre Koyuncu tarafından katılımcı analitik araçlar konusunda ayrıntılı bilgi verildi. Koyuncu kamu hizmetlerine ilişkin vatandaş ile bürokratın değerlendirmesinin farklılıklar içerdiğini, hizmeti sunan ile alan arasında sağlıklı bir diyalog ve hesap verme ilişkisine ihtiyaç olduğunu belirtti. Koyuncu, söz konusu diyalog için projede çeşitli araçlar kullanılacağını aktardı. Projede etkinliğinin artırılması amaçlayan kent konseylerinin de bu noktada önemini vurgulayan Koyuncu, “Vatandaşla hizmet sunan arasında çok doğru bir adres” dedi. Koyuncu ayrıca sunumunda, TEPAV’ın daha önce Manisa’da gerçekleştirdiği vatandaş karnesi uygulaması hakkında bilgi verdi.
Çalıştayda, projenin Kapasite Geliştirme Kilit Uzmanı Gökhan M. Menteş ve Sivil Toplum Katılım Kilit Uzmanı Anke J. Ruige tarafından da birer sunum yapıldı. Menteş ve Ruige de konuşmalarında çalışmalarda uzmanların “katılımcı analitik araçlar” konusunda uzmanlıkları çerçevesinde yerel yönetimlere yardımcı olacağını ancak uygulamada yerel yönetimlerin aktif olacağını vurguladı.
02/10/2024
01/10/2024
27/09/2024
27/09/2024
24/09/2024