TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE), Nisan 2025’te yıllık bazda 17,8 puan artarak 7,5 puana yükselirken aylık bazda 1,0 puan azaldı. Geçmiş 3 aya dair değerlendirmelerdeki kötüleşme aylık düşüşte etkili olurken, önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri yükselişini sürdürdü.
TEPAV Perakende Güven Endeksi’nin (TEPE) 184. sayısı yayımlandı. Buna göre, TEPE Nisan 2025’te geçen yılın aynı dönemine göre 17,8 puan artarak 7,5 puan değerini aldı. Ancak endeks, Mart 2025’e kıyasla 1,0 puanlık bir azalış gösterdi. Aylık düşüşte, son üç aya ilişkin işlerin durumuna yönelik olumsuz değerlendirmeler etkili olurken; yıllık artışta, olumlu beklentiler ve geçmişe dair değerlendirmelerdeki iyileşme belirleyici oldu.
Geleceğe dair beklentiler yükselişte
Perakendecilerin önümüzdeki üç aya dair satış beklentilerinin denge değeri 3,7 puan olarak kaydedildi. Bu oran, mart ayına göre 0,8 puan, geçen yılın aynı dönemine göre ise 10,1 puan artış gösterdi. TEPE anketi katılımcılarının yüzde 18,2’si işlerinde iyileşme beklediğini ifade ederken, bu oran mart ayında yüzde 15,9 seviyesindeydi. İşlerinde kötüleşme bekleyenlerin oranı ise yüzde 5,1 olarak belirlendi. Yaz sezonu, düğün döneminin yaklaşması, mevsim geçişi ve Kurban Bayramı gibi etkenler, beklentilerin iyileşmesinde etkili oldu.
İşlerin durumu geçen yıla göre daha iyi, ancak aylık bazda gerileme var
Nisan 2025’te işler, geçen yılın aynı dönemine kıyasla daha iyi değerlendirilse de mart ayına göre olumsuz bir tablo çizdi. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre işlerin durumu değerlendirmesi 34,4 puan artarken Mart 2025’e göre 4,4 puan azaldı. Katılımcıların yüzde 93,8’i işlerinde bir değişiklik olmadığını belirtirken sadece yüzde 5,5’i artış yaşadığını ifade etti.
Sektörel dağılımda “diğer” kategorisi öne çıktı
Alt sektörlere bakıldığında, en yüksek güven artışı “diğer” kategorisinde (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.) yaşandı. “Motorlu taşıtlar” ile “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” sektörleri de ortalamanın üzerinde performans sergiledi. Buna karşın, “market ve büyük mağazalar”, “mobilya”, “yiyecek-içecek” ve “giyim-ayakkabı” sektörlerinde güven ortalamanın altında kaldı.
Bölgesel dağılımda İstanbul önde
Bölgeler bazında bakıldığında, İstanbul, Batı Marmara, Doğu Karadeniz, Akdeniz, Ege ve Orta Anadolu’da perakende güveni ortalamanın üzerinde gerçekleşti. Diğer bölgelerde ise güven seviyesi ortalamanın altında kaldı.
Avrupa’da güven geriledi, Türkiye pozitif ayrıştı
AB-27 ülkelerinde perakende güveni negatif seyretmeye devam etti. Nisan 2025’te AB-27 Perakende Güven Endeksi -7,1 puan değerini alırken bu rakam geçen aya göre 1,7 puan, geçen yıla göre ise 2,2 puanlık düşüşe işaret etti. Türkiye ise pozitif değer almaya devam ederek Euro Bölgesi ve AB-27 ortalamalarının üzerinde performans gösterdi.
Konya Türkiye ortalamasının altında kaldı
TEPAV ve Konya Ticaret Odası iş birliğinde hazırlanan Konya Perakende Güven Endeksi (KOPE), Nisan 2025’te -3,4 puan olarak kaydedildi. KOPE, Türkiye geneline göre daha düşük bir performans sergilerken AB-27 ortalamasının üzerinde kaldı. Konya’da perakende güveni hem geçen aya (2,2 puan azalış) hem de geçen yıla (8,4 puan azalış) göre düşüş gösterdi.
Bültene buradan ulaşabilirsiniz.
30/05/2025
29/05/2025
27/05/2025
26/05/2025
23/05/2025