logo tobb logo tobbetu

Türkiye'nin İlk Yerel Endeksi Konya Perakendesi Üzerine… TEPAV Direktörü Sak: “Türkiye’nin farklı bölge ve illerindeki ekonomik gelişmelerin izlenebilmesi, etkili ekonomi politikaları tasarımı için çok önemli”
Haber resmi
19/10/2012 - Okunma sayısı: 2615

 

KONYA – TEPAV’ın her ay ülke genelinde perakende sektörünün nabzını tutarak ortaya koyduğu yakından izlenen “Perakende Güven Endeksi (TEPE)”, yereli takibine aldı. Bu kapsamda ilk işbirliği Konya Ticaret Odası ile yapıldı. İlde faaliyet gösteren 300 perakendeciyle görüşmeler sonucu ortaya konacak “Konya Perakende Güven Endeksi”, Türkiye’nin ilk yerel endeksi olacak.

Konuya ilişkin açıklama yapan TEPAV Direktörü Prof. Dr. Güven Sak, son yıllarda Türkiye ekonomisinde büyük şehirlerin yanı sıra Anadolu’da yükselen şehirlerin de söz sahibi olmaya başladığını belirtirken, “Türkiye’nin farklı bölge ve illerindeki ekonomik gelişmelerin izlenebilmesi, bölgeler ve iller arasındaki entegrasyon düzeyi dikkate alındığında etkili ekonomi politikalarının tasarımı için son derece önemli” dedi. Sak, bu entegrasyon düzeyinin artırılması amacıyla TEPAV tarafından yürütülen çalışmalar hakkında bilgi verdi.

Fiyat endeksi çalışması da yakında…

Bu çalışmalardan ilkinin Şubat 2012 tarihinden bu yana Konya Ticaret Odası ile birlikte yürütülen ve “Türkiye’nin ilk yerel endeksi” olma özelliğini taşıyan perakende güven endeksi olduğunu belirten TEPAV Direktörü Sak, önümüzdeki dönemde açıklamayı planladıkları il bazında enflasyon rakamları/fiyat endeksi çalışmasını da ilk olarak Konya Ticaret Odası ile Konya için yapacaklarını bildirdi.

Sak, “Benzer çalışmaların sadece Konya ile sınırlı kalmaması ve Anadolu’nun yükselen ekonomilerinde de yapılması gerektiğini düşünüyorum. Belli bir bilgi birikimine ve potansiyele sahip illerin bu çalışmalardan yararlanmaları gerekiyor. Bölgesel Kalkınma Ajansları’nın da gelişmesiyle birlikte yerel düzeyde veriye olan ihtiyaç artmaktadır. Bu kapsamda bundan sonra daha fazla veri toplanacağını düşünüyorum” diye konuştu.

KTO Başkanı Öztürk: “Perakende sektörünün nabzını ölçüyoruz”

Konya Ticaret Odası (KTO) Başkanı Selçuk Öztürk de, Konya Perakende Güven Endeksi’nin en önemli özelliğinin yerel düzeyde sektördeki eğilimleri ölçen ilk gösterge olması olduğunu vurguladı. Öztürk, çalışmada perakendecilerle yapılan yüz yüze görüşmelerin önemine işaret ederek, “Türkiye’de ilk olarak yerel düzeyde perakendecilerin, dolayısıyla da özel sektörün nabzını ölçüyoruz” diye konuştu.

Şubat ayından bu yana yapılan Konya Perakende Güven Endeksi çalışması, Eylül ayı itibariyle sekizinci ayını tamamladı.

 

konpe2.520px

 

Her ayın ikinci günü kamuoyuyla paylaşılan anket kapsamında yiyecek, içecek ve tütün ürünleri, tekstil, hazır giyim ve ayakkabı, elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar, mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri, motorlu taşıtlar, birden fazla çeşit türde ürün satan büyük mağazalar ile diğer sektörlerde faaliyet gösteren perakendeciler ile görüşülüyor.

TEPE hakkında

Türkiye’nin ilk ve en kapsamlı perakende sektörü anketi olan “TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE)” anketi, Avrupa ekonomilerindeki gelişmelerin karşılaştırılabilir bir şekilde izlenebilmesi için Avrupa Komisyonu tarafından uygulanan “Avrupa Birliği (AB) İş Dünyası ve Tüketici Anketleri Ortak Uyumlaştırılmış Programı” çerçevesinde düzenlendi. Çalışma, Mayıs 2008’den bu yana TEPAV tarafından yürütülüyor. Sonuçları, Aralık 2009’dan itibaren TEPAV’ın internet sitesinde kamuoyuyla paylaşılmaya başlanan TEPE, bu süreçte kamu ve özel sektördeki karar alıcılar ile araştırmacılar için faydalı ve referans alınan bir kaynak oldu. Örneklem yapısı ve incelediği konu başlıkları ile perakende sektöründe hem geçmişe göre durumu hem de beklentileri analiz eden TEPE, her ay perakende dünyasının net bir fotoğrafını ortaya koyuyor.

TEPAV Perakende Güven Endeksi Anketi'nde perakendecilere son üç ayda işlerin gelişimi, mevcut stok düzeyi, tedarikçilerden gelecek üç aydaki sipariş beklentisi, gelecek üç aydaki satış beklentisi, gelecek üç aydaki istihdam beklentisi, gelecek üç aydaki satış fiyatı beklentisi, işlerin geçen yılın aynı dönemine göre gelişimi ve gelecek 12 aydaki mağaza sayısı beklentisi gibi sorular soruluyor.

Yazdır

« Tüm Haberler