logo tobb logo tobbetu

COVID-19’un Tüketici Harcamalarına Etkisi Değerlendirme Notu / Merve Dündar
Haber resmi
31/03/2020 - Viewed 6306 times

 

 

İlk olarak 31 Aralık 2019’da Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan COVID-19 salgının dünyadaki endişe verici yayılımından dolayı Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), 11 Mart 2020 tarihinde pandemi (küresel salgın) ilan etti. DSÖ tarafından açıklanan verilere göre 30 Mart 2020 saat 19:23 itibariyle 203 ülkeye yayılan ve 33 bin 106 kişinin ölümüne sebep olan COVID-19 salgını, dünya genelinde hayatı neredeyse durma noktasına getirdi. Birçok ülke, ülke genelinde karantina önlemleri aldı, uçak seferleri askıya alındı, eğitime, kültürel etkinliklere ve spor müsabakalarına ara verildi. Türkiye’de ise ilk vaka 11 Mart 2020 tarihinde açıklandı. Bu tarihten itibaren alınan önlemlerin ve salgının ekonomi üzerindeki etkilerinin nasıl olacağı merak konusu. Salgının tüketici harcamalarına etkilerini, TCMB Banka Kartı ve Kredi Kartı Harcama Tutarları haftalık olarak açıklanan veriler üzerinden gözlemlemek mümkün. Bu kapsamda 2020 yılı 6 Mart, 13 Mart ve 20 Mart haftalarında yapılan harcamalar ve bu harcamaların haftalık değişimleri incelenmiştir (bkz. Tablo 1). Ek olarak tüketimde görülen etkinin daha iyi anlaşılması adına bu 3 haftada yapılan toplam harcama, 2019 yılının denk gelen haftalarında (8 Mart, 15 Mart ve 22 Mart 2019) yapılan toplam harcamayla karşılaştırılmıştır (bkz. Şekil 2).

Türkiye’de ilk vakanın görüldüğü 13 Mart haftasında 21,3 milyar TL, izleyen 20 Mart haftasında ise 19,6 milyar TL tutarında banka kartı ve kredi kartı harcaması yapıldı. İşlem adedi ise sırasıyla 143 milyon ve 123 milyon oldu.

 

Değerlendirme notunun tamamına erişmek için tıklayınız.

Yazdır

« All News