The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Değerlendirme Notu / H. Hakan Yılmaz
I. 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçesinin Görünümü
2025 yılı Merkezi Yönetim Bütçesi (MYB) gelir ve gider tahminleri yapılırken, reel büyüme %4, GSYH deflatörü %33,9, yıl sonu TÜFE enflasyonu ise %17,5 olarak alınmıştır. ABD dolar kuru ise gösterge niteliğinde 42TL olarak öngörülmüştür. Özellikle büyüme ve enflasyon hedeflerindeki sapmalar ile kurdaki değişimler tahmin edilen bütçe büyüklüklerini doğrudan etkileyecektir.
2025 yılı merkezi yönetim bütçesi %31,4 harcama ve %41,1 gelir artışı öngörüsü ile 17 Ekim 2024 tarihinde OVP ile uyumlu bir şekilde parlamentoya sunulmuştur. Bu öngörülerde gelir performansının harcamalara göre yüksek olması nedeniyle bütçe açığı %10,1 azalarak 1,9 milyar TL seviyesine düşmektedir. GSYH’ye oran olarak toplam harcamalar %23,9, faiz dışı harcamalar %20,8, toplam gelirler %20,8, vergiler ise %18,1 seviyesinde hedeflenmiştir.
Tablo 1. 2025 Yılı Bütçe Hedefleri
Kaynak: Hazine ve Maliye Bakanlığı verilerinde TEPAV hesaplaması
Faiz dışı harcamaların (FDH) GSYH’ye oranı 2024 yılı gerçekleşme tahminine göre 1,7 puan düşerken vergi gelirleri oranı ise 0,9 puan artmıştır. FDH ile toplam gelirler tedbirlerle birbirine eşitlenmiş açık faiz giderlerine hemen hemen karşılık gelecek şekilde tahmin edilmiş ve çok küçük de olsa faiz dışı fazlaya geçilmiştir.
Değerlendirme notunun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.
11/06/2025
10/06/2025
29/05/2025
16/05/2025
30/04/2025