The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Değerlendirme Notu / Ekin Keleş
Kapsayıcı kalkınma; kalkınma politikalarına, sosyal ve ekolojik bileşenlerin eklendiği ve son yüzyılda, devlet politikalarında her bir bireyin çoğulcu bir biçimde dikkate alındığı yeni bir ekonomik modeli ifade etmektedir. TEPAV’da yayımlanan, “Çağdaş Bir Anayasanın Temelleri: Kapsayıcı Kalkınma” isimli çalışmada kavramın; küresel ölçekte ortaklaşa benimsenen bir politika haline geldiği ve ülkelerin ortak refahını ve ekonomilerin uzun vadeli sürdürülebilir büyümesini esas alan uluslararası bir kalkınma vizyonu olarak kavramsallaştığı gösterilmektedir (Gupta & Vegelin, 2023; Gönenç & Keleş, 2025; 15). Ulusal düzeyde ise Fiji, Kolombiya ve Hindistan gibi ülkeler, kapsayıcı kalkınmayı anayasaya dahil ederek alarak yalnızca bir kalkınma hedefi değil, aynı zamanda korunması gereken bir hak ve uygulanması zorunlu bir anayasal ilke haline getirmiştir. Bu anayasal çerçeve; siyasal iktidarı sosyal ve ekonomik politikaları eşitlik, erişilebilirlik ve temsiliyet esasları doğrultusunda yeniden yapılandırmaya yönlendirirken; bireylerin sosyo-ekonomik konumu, etnik kökeni veya dini/mezhepsel kimliği ne olursa olsun kalkınma sürecine dahil edilmesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda bu metin, özellikle Hindistan’da anayasal bir kavram haline gelen kapsayıcı kalkınmanın nasıl uygulandığı ve kamu politikalarını nasıl şekillendirdiğine dair bir çalışmayı içermektedir.
Değerlendirme notunun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.
11/06/2025
10/06/2025
29/05/2025
16/05/2025
30/04/2025