logo tobb logo tobbetu

TEPAV/Özatay: “BDDK’daki Bazı Yetkilerin TCMB’ye Geçmesi Gerekiyor” TEPAV Finans Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Fatih Özatay’ın “Para Politikasında Yeni Arayışlar ve TCMB” başlıklı çalışması yayımlandı.
Haber resmi
13/01/2012 - Okunma sayısı: 3600

ANKARA - TEPAV Finans Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Fatih Özatay, tüm dünyada yeni bir para politikası rejimi arayışı olduğuna dikkat çekerek, klasik enflasyon hedeflemesi rejimi çerçevesinde kalarak da finansal istikrarı gözeten bir para politikası izlenebileceğini açıkladı. Özatay, Türkiye için BDDK’daki bazı yetkilerin TCMB’ye devredilmesini önerdi.

TEPAV Finans Enstitüsün Direktörü Özatay’ın “Para Politikasında Yeni Arayışlar ve TCMB” başlıklı çalışması yayımlandı. Çalışmada, “Küresel krizden önce uygulanmakta olan fiyat istikrarına odaklı para politikasını, finansal istikrarı da gözetecek biçimde yeniden nasıl düzenleriz?” sorusuna yanıt arandığı belirtilerek, şu ifadelere yer verildi:

“Klasik enflasyon hedeflemesi rejimini güçlendirerek de finansal istikrarı gözeten bir para politikası izlenebilir.  Sürekli enflasyon hedeflemesine vurgu yapmamın basit bir nedeni var: Bu alanda gelişmiş bir kuram ve zengin deneyim var. Sonuçta bir para politikası uygulanmak zorunda. Denenmiş ve fiyat istikrarını sağlamakta başarılı olmuş bir para politikası finansal istikrarı da gözetecek biçimde yeniden tasarlanabiliyorsa, neden ondan vazgeçelim ki?”

Çalışmada, Türkiye deneyimi de değerlendirilerek şöyle denildi:

“2002-2010 arasında enflasyonla mücadele açısından genellikle başarılı olduğu belirtilebilecek klasik enflasyon hedeflemesi çerçevesini güçlendirici adımlar atmak gerekiyor. Bunun yolu, enflasyon hedeflemesinin temel politika aracı olan politika faizini zayıflatmaktan geçmiyor. Başka seçenek var: Politika faizi ile uyumlu olacak bir makro-sakıngan politika aracı kullanmak. Bunun için de BDDK’daki bazı yetkilerin TCMB’ye geçmesi gerekiyor. Bu gerçekleşmedikçe, TCMB’nin klasik enflasyon hedeflemesi içinde kalması daha yararlı olacak. Elbette ikinci bir seçenek daha akla gelebilir: Bu yetki transferi yapılmadan, BDDK ve TCMB kararlarını ortaklaşa alabilirler. Hangi kurumun önerdiği olacak? Uzlaşma, eğer varılabilirse, ara bir çözümde sağlanırsa ne olacak? İki kurumun eşgüdümünü hükümetler mi sağlayacak. Böyle bir kurumsal çerçevede hem ‘merkez bankasının bağımsızlığının’ hem de BDDK’nın özerkliğinin tehlikeye girmesi söz konusu olabilir. İlk seçenek bu açıdan bir risk taşımıyor oysa.”

Yazdır

« Tüm Haberler