The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Değerlendirme Notu / H. Çağlayan Dündar, Merve Dündar
6 Şubat 2023 tarihinde merkez üssü Kahramanmaraş olan iki büyük deprem, Türkiye’nin güney ve güneydoğusunda bulunan 11 ili (Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye, Elazığ ve Şanlıurfa) sarsarak ciddi can kayıplarına ve ekonomik zararlara yol açmıştır. Deprem sonrasında, özellikle bölgenin üretim ve ticaret kapasitesini hızla toparlamak amacıyla çeşitli kamu ve özel sektör girişimleri hayata geçirilmiştir. Ancak, iki yıllık sürede atılan adımlara rağmen, bölgenin hâlâ deprem öncesi ekonomik seviyeye tam olarak ulaşıp ulaşamadığı tartışılmaya devam etmektedir.
Depremin etkileri yalnızca ekonomik alanla sınırlı kalmamış, bölgenin demografik yapısını da önemli ölçüde değiştirmiştir. TÜİK ADNKS verilerine göre, 2022 yılında 14 milyon olan bölge nüfusu, 2023 yılında 13,8 milyona gerilemiştir. Başta 164 bin ile Hatay olmak üzere depremden etkilenen illerin verdiği göç yaklaşık 740 bin kişidir. Bu nüfus kaybı, göç hareketleri, istihdamda yaşanan değişimler ve ekonomik belirsizlikler nedeniyle toparlanma sürecinin önündeki temel zorluklardan biri olarak öne çıkmaktadır.
Bu değerlendirme notu, yer alan güncel verilerin yanı sıra, depremin hemen ardından kaleme alınan makaledeki bulguları da dikkate alarak kapsamlı bir ekonomik ve kurumsal dayanıklılık analizi sunmayı hedeflemektedir. Bu çerçevede, deprem sonrası ekonomik toparlanmanın mevcut durumunu, bölgedeki iş dünyasının talep ve beklentilerini, afetlere karşı kurumsal ve ekonomik dayanıklılığı, sanayi ve ticaretteki eğilimleri ve sigorta mekanizmalarının etkinliğini analiz etmektedir. Ayrıca, Sağlam KOBİ Projesi gibi afet sonrası uygulanan girişimlerin etkileri ve bölgenin uzun vadeli yeniden yapılanma sürecine yönelik politika önerileri de ele alınmaktadır.
Değerlendirme notunun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.