The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Politika Notu / Dr. Levent Gönenç
Cumhurbaşkanlığı Sistemi 2017 yılındaki halkoylaması öncesinde ve sonrasında kamuoyunda çok tartışıldı. 24 Haziran 2018 seçimlerine doğru, propaganda sürecinde de tartışılmaya devam edecek gibi görünüyor. Fikrimce, tüm bu tartışmaların harareti içerisinde, kağıt üzerinde kabul edilen kurum ve kuralların uygulamada ne gibi sonuçlar ortaya çıkarabileceği yeterince tartışılmadı. Özellikle seçimlerin sonucunda Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde ortaya çıkabilecek farklı dağılımların sistemin işleyişini nasıl etkileyeceği üzerinde yeterince durulmadı.
Doç. Dr. Yetkin Çınar ve Doç. Dr. Türkmen Göksel tarafından TEPAV için yapılan simülasyonda gösterildiği gibi, seçim ittifaklarının etkisiyle TBMM’de büyük ihtimalle dört değil altı parti olacak. Peki, bu anayasa hukuku açısından ne anlama geliyor?
Bu "Politika Notu"nda Cumhurbaşkanlığı Sisteminde geçerli olan yasama-yürütme ilişkileri bağlamında, yasamanın ve yürütmenin tek tek ve karşılıklı olarak sahip oldukları yetkileri analiz edip anayasa hukuku açısından uygulamada ortaya çıkabilecek sonuçları değerlendireceğim. Anayasa, kural olarak, yasalara göre çok daha uzun ömürlü bir norm seti olduğuna göre, bu değerlendirme sadece önümüzdeki dönem için değil, söz konusu kuralların yürürlükte kalacağı ileriki dönemler açısından da önem taşımaktadır.
11/06/2025
10/06/2025
29/05/2025
16/05/2025
30/04/2025