logo tobb logo tobbetu

Makarnalık Durum Buğdayının Anavatanı Anadolu Makarna Sektörü Gaziantep'te Buluştu
Haber resmi
08/12/2022 - Okunma sayısı: 2449

 

 

Türkiye Gıda İnovasyon Platformu (TÜGİP) ve Gaziantep Ticaret Borsası iş birliğiyle, “Türkiye’de Makarna Sanayinin Genel Değerlendirmesi ve Gelecek Beklentisi” başlıklı çalıştay 29 Kasım 2022 tarihinde Gaziantep’te gerçekleştirildi.

Dünyada ve Türkiye'de makarna üretimi, tüketimi ve ticaretinin değerlendirildiği çalıştayda, makarna üreticileri, ürünün tarladan çatala uzanan yolculuğunda özellikle hammadde ve dış pazar ile ilgili yaşanan sorunları, talep ve önerilerini dile getirdi.

Makarnalık Durum Buğdayının Anavatanı Anadolu

Çalıştay Gaziantep Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Akıncı’nın açılış konuşmasıyla başladı. Akıncı, Gaziantep ve Güneydoğu Anadolu’nun makarnalık buğday üretimini anavatanı olduğunu, Gaziantep’in Türkiye’de makarna üretimi için önemli bir konumda olduğunu vurguladı.

TÜBİTAK MAM Başkan Danışmanı Dr. Cesarettin Alaşalvar ise; TÜBİTAK MAM ve INNOFOOD projesi hakkında bilgi verdi. Proje kapsamında gerçekleştirilen gıda inovasyonu çalışmalarına ve farklı illerde kurulan laboratuvar ve tesislerden bahsetti.

Makarna Sanayinin Sorunları ve Çözüm Önerileri

TÜGİP Gıda Sanayi Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet Pala'nın oturum başkanlığını üstlendiği “Makarna Sanayinin Sorunları ve Çözüm Önerileri' konulu ilk panele Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Başkanı Aykut Göymen, Makarna Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (MÜSAD) Yönetim Kurulu Üyesi Murat Bozkurt ve TEPAV Araştırmacısı Bahar Esen Özdemir katıldı.

TMSD Yönetim Kurulu Başkanı Aykut Göymen konuşmasında, Türkiye'de makarna sanayinde toplam 25 fabrikanın faaliyet gösterdiğini ve sektörün 3 milyon tonluk büyük bir üretim kapasitesine sahip olduğunu belirtti. Talep edilen ham maddeye yakınlık, iç ve dış pazarlara kolay ulaşabilme imkânından dolayı, Türkiye'deki makarna fabrikalarının Güneydoğu Anadolu ve Orta Anadolu Bölgelerinde yoğunlaştığını ifade eden Göymen, yaklaşık 2 milyar dolarlık bir ekonomik değere sahip olan sektörde Türkiye'nin dünyanın ikinci büyük ihracatçısı konumunda bulunduğunu vurguladı.

Panel, Bahar Esen Özdemir’in sunumuyla devam etti. Özdemir sunumunda, Türkiye’nin dünya makarna ticaretindeki konumuna dikkat çekerken, ihracat pazarlarının Ortadoğu ve Afrika ağırlıklı olduğunu, Türkiye’nin daha yüksek katma değerli pazarlara ihracat yapamadığını belirtti. Daha üst segmentteki pazarlara ihracat yapabilmek için, makarna üretiminde kalite artışı ve markalaşmanın sağlanması gerektiğine dikkat çekerek, kaliteli makarna için makarnanın değer zincirinin bir bütün olarak düşünülmesi gerektiğini ve en temel girdi olan durum buğdayının bu zincirin en önemli parçalarından olduğunu belirtti. Artan girdi maliyetleriyle beraber Türkiye’nin maliyet rekabeti yerine kalite rekabetine geçebilmek adına, sözleşmeli tarıma yönelmesi gerektiğini belirtti.

Makarnanın Gelecek Beklentisi

Çalıştayın “Makarnanın Gelecek Beklentisi” başlıklı ikinci panelinde Medipol Üniversitesi öğretim görevlisi ve TMSD Genel Sekreteri Ayça Andırın Uçallı, makarna tüketimi ve toplumun bilinçlendirilmesi konulu bir sunum gerçekleştirdi.

TÜBİTAK MAM Yaşam Bilimleri Gıda Teknolojileri Grup Koordinatörü Dr. İncinur Hasbay ise, fonksiyonel gıdalar makarnadaki uygulamaları hakkında bilgi verdi.

Panelin son konuşmacısı, Sürdürülebilirlik ve Dış Ticaret Uzmanı Dr. Meral Gündüz, yeşil mutabakatın makarna sektörünü de şekillendireceğine vurgu yaparak, makarna üretiminde sürdürülebilir uygulama ve tasarımlardan bahsetti.

Çalıştay katılımcıların görüşlerinin alınmasıyla son buldu.

Etiketler:

Yazdır

« Tüm Haberler