logo tobb logo tobbetu

Deprem nedeniyle tedarik zincirinde yaşanan sorunlar İstanbul’un perakende güvenine olumsuz yansıdı TEPAV Perakende Güven Endeksinin 159. sayısı yayımlandı.
Haber resmi
14/04/2023 - Okunma sayısı: 2798

 

 

TEPAV Perakende Güven Endeksi, Mart 2023’te bir önceki aya göre 2,1 puanlık azalış, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 4,9 puanlık artışla -6,8 puan değerini almış olup negatif değerinin ima ettiği olumsuz görünüm korunmuştur. TEPE anketine katılan perakendecilerden geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumunun kötüleştiğini belirtenlerin oranı Mart 2023’te yüzde 31’den yüzde 48,9’a yükselirken, önümüzdeki 3 ayda işlerinde iyileşme bekleyenlerin oranı ise yüzde 33,2’den yüzde 17,6’ya gerilemiştir. Önümüzdeki 3 ayda satış fiyatında artış bekleyen perakendecilerin oranı yüzde 73,5’ten yüzde 87,9’a yükselmiştir.

Perakende güveni geçen yıla göre artarken, geçen aya kıyasla azaldı

TEPE değeri, -6,8 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre 4,9 puan artarken, geçen aya göre 2,1 puan azaldı. TEPE değerinin aylık değişiminde geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu göstergesindeki 6,7 puanlık, önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentisi göstergesindeki 9,5 kötüleşme etkili oldu. Diğer taraftan, mevcut stok düzeyinin normalin altında olduğu yönündeki 10,0 puanlık değişim endekse olumlu yansıdı.

Perakendecilerin geleceğe yönelik satış beklentisi bir önceki aya kıyasla azaldı

Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Mart 2023’te -2,8 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 9,5 azalırken, bir önceki yılın aynı ayına göre 3,0 puan arttı.

İşlerin durumuna ilişkin değerlendirmeler geçen yıla kıyasla iyileşti ancak, olumsuz görünüm korunuyor

İşlerin (geçen yılın aynı dönemine göre) durumuna yönelik değerlendirmeler, Mart 2023’te -36,7 puan değerini alarak Şubat 2023’e göre 35,9 puan azalırken, Mart 2022’ye göre 26,1 puan arttı.

Perakende güveni en fazla “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektöründe arttı

Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında, Mart 2023’te, geçen yılın aynı dönemine göre “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” ve “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken, “motorlu taşıtlar”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı”, “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” ve “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” sektörleri ise ortalamanın altında değer aldı. Perakende güveninin “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” ve “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” sektörlerinde azalmasının alım gücünün düşmesi ve talebin temel ihtiyaçlarda yoğunlaşması ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.

 

Bültene erişmek için tıklayınız.

Yazdır

« Tüm Haberler