Mali kural
29 Mart 2007
Dış piyasalardaki çalkantı ve çifte seçim tüm gündemi işgal ediyor. Bu toz duman arasında IMF ile yürürlükteki anlaşmanın 2008'in mart ayında sona receği gözden kaçıyor. Kriz sonrasından bu yana yürürlükte olan anlaşmaların en önemli yanı mali disiplin ve yapısal reformlara yapılan vurguydu. Ortada hiç IMF falan olmasaydı da göğe çıkan kamu borcunu ve reel faizi düşürebilmek için mali disipline dayanan bir program uygulamak zorundaydık. Pazar günkü yazıda merkezi yönetimin borcunun ve maliyetinin krizden bu yana nasıl geliştiğine dair bazı verilere yer verdim. Oradaki tablolardan da görülüyor mali disiplinin kriz sonrasında nasıl olmazsa olmaz koşul olduğu.
[Devamı]
Airbus'ta sorun var ama Lockheed-Martin'de işler yolunda galiba
29 Mart 2007
Geçen şubat ayında Airbus firması A-380 super-jumbo uçağının teslimindeki gecikmeler ve doların zayıflığı nedeniyle içine düştüğü sıkıntıyı gerekçe göstererek işçi çıkaracağını açıkladı. Tahminlere göre 57 bin Airbus çalışanından 10 bini işten çıkarılacak. Bunların ülkeler arası dağılımı da şöyle: Fransa 4300, Almanya 3700, Birleşik Krallık 1600 ve İspanya 400.
[Devamı]
KİT zamları neden hassas?
26 Mart 2007
Cuma günü Radikal'de, sayın Ali Babacan'ın IMF heyeti ile yürütülen çalışmalar hakkında verdiği bilgiler ayrıntılı bir şekilde yer aldı. Haberden bir alıntı yaparak, üzerinde henüz bir mutabakat sağlanmadığı anlaşılan KİT'lerin mali durumuna ilişkin sayın Babacan'ın söylediklerine yer vereyim:
[Devamı]
Yapısal dönüşüm istihdam oranını olumsuz etkiledi
26 Mart 2007
TÜİK'in imalat sanayii üzerine gerçekleştirdiği çalışma, 1997-2006 döneminde imalat sanayiinde işgücünden tasarruf edici önlemlerin önem kazandığını gösteriyor. Kamu kesiminde istihdam azaltılması önem kazanırken özel kesimde ise değişen koşullara uyum sağlamaya yönelik önlemler öne çıkıyor.
[Devamı]
Merkezi yönetim borcuna ilişkin bazı göstergeler
25 Mart 2007
Yerel yönetimler, bütçe dışı fonlar ve KİT'ler dışındaki kamu kesiminin, diğer bir ifadeyle merkezi yönetimin kendi dışındaki kesimlere olan yükümlülüklerinin kriz sonrasında nasıl ve neden 'patladığını' hepimiz biliyoruz. 2001 sonunda merkezi yönetimin borcunun ki kamu borcunun yaklaşık yüzde 95'ini oluşturuyor, milli gelire oranı yüzde 101'e sıçradı. Bu oran 2000'in sonunda yüzde 62 düzeyindeydi.
[Devamı]
Hisarcıklıoğlu’nun mesajı neyse ki ortada kalmadı
23 Mart 2007
Yanlış anlaşılmak, anlaşılmamaktan daha kötüdür. O nedenle "Allahım, beni yanlış anlaşılmaktan koru" diye şarkısı bile var. Peki, acaba bir kere yetmeyip, bir kez daha anlattığınız halde "ısrarla yanlış anlaşılma"ya ne demeli? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Sayın Rifat Hisarcıklıoğlu geçenlerde IV. Ticaret ve Sanayi Şûrası'nda bir konuşma yaptı. İşte o günden beri "ısrarla" yanlış anlaşılıyor.
[Devamı]
Hemen yaftalamak hastalığı
22 Mart 2007
Uluslararası karşılaştırmalarda sıkça kullandığımız kişi başına milli gelir düzeyini üç alt bileşenin çarpımı şeklinde yazmak mümkün: İşgücünün verimliliği, işgücünün çalışabilir nüfusa (15-64 yaş arası) oranı ve çalışabilir nüfusun tüm nüfusa oranı. Sonuncu alt bileşen açısından şanslıyız, nüfusumuz genç. Sorun ilk ikisinde. Hem işgücünün verimliliği düşük, hem de mevcut işgücümüz küçük.Bu basit denklikten yola çıkarak şu malumu tekrar ilan etmekte bir sakınca olmasa gerek:
[Devamı]
2006’da bütçe açığı ve 2007 yılı
22 Mart 2007
Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) İstikrar Enstitüsü 2006 Yılı Bütçe Uygulama Sonuçları alt başlıklı Mali İzleme Raporunu, [kısaca Rapor] 16 Mart 2007 tarihinde web sitesine koydu, (www.tepav.org.tr). Konuya girmeden önce bir noktayı belirteyim: Her ne kadar söz konusu çalışmayla bir ilgim yoksa da TEPAV'ın danışma kurulu üyesiyim.
[Devamı]
2007 siyasetin yılı, peki ya 2008
20 Mart 2007
Sabahları CNBC-e'ye bakınca insan nerede yaşadığını şaşırıyor. Bir yandan Çin Merkez Bankası'nın faiz artırım kararı, öte yandan "Acaba Japon merkez bankası ne yapar?" endişesi. Büyüme rakamları konuşuluyor. Ama konuşulan Çin'in ya da Japonya'nın büyüme rakamları. Bir bakıyorsunuz, konu finansal sistemin sağlığına gelmiş. Konuşma konusu: Amerikan finansal sistemi. Arada ufak ufak Türkiye seçimleri de gündeme girmeye başlıyor. Türkiye'de olduğunuzu böylece anlıyorsunuz.
[Devamı]
Gevşemeden gevşetmek
19 Mart 2007
Kriz sonrasında çok yüksek bir düzeye çıkmış kamu borcunun sürdürülebilir olduğundan duyulan derin kaygıları gidermenin olmazsa olmaz koşuluydu mali disiplinin sağlanması. Faiz dışı bütçe fazlasının milli gelire oran olarak alacağı düzey o dönemden bugüne zihinlerde iyice yer etti. Milli gelire oran olarak ifade edilmesine karşın, kısaca yüzde 6.5'lik faiz dışı fazla hedefi dedik, öyle yazdık, konuşmalarımızda öyle kullandık. Neredeyse sihirli bir rakam haline geldi 6.5.
[Devamı]